Odchudzanie – definicje, skutki biologiczne i psychologiczne

Na pewno wielokrotnie zastanawiałaś czy zastanawiałeś się czym tak naprawdę jest odchudzanie, ile trzeba ważyć aby być zdrowym czy wreszcie, w jaki sposób skutecznie się odchudzać.

Odchudzanie – co to jest?

Zacznijmy od samego początku. Jak podaje jeden z portali internetowych, który posiada encyklopedyczne zaplecze, mianem „odchudzania” określa proces polegający na redukcji masy ciała do prawidłowej wagi. Ponadto, stan ten zapewniać ma optymalny stan zdrowia. Oznacza to, że jeśli ważysz 140 kg i postanowisz się odchudzać, a w efekcie schudniesz np. tylko 5 kg, to mimo utraty tych kilku kilogramów, Twój stan zdrowia nadal nie będzie optymalny. I odwrotnie: jeśli ważysz 60 kg i postanowisz zrzucić 10 kg to Twój stan zdrowia również może pozostawiać wiele do życzenia.

W sensie biologicznym, głównym celem odchudzania jest nie tylko spalanie tkanki tłuszczowej, ale także poprawa całego procesu trawienia, tworzenie masy mięśniowej oraz zmniejszenie uczucia łaknienia. Jest to tym samym skuteczny środek wczesnej profilaktyki zdrowotnej. Dzięki temu, istnieje większe prawdopodobieństwo, iż unikniemy niektórych groźnych dla zdrowia i życia chorób, takich jak na przykład zmiany zwyrodnieniowe kręgosłupa, stawów biodrowych czy kolanowych. Poza tym, znacznie zmniejsza się ryzyko nadciśnienia tętniczego, zawału mięśnia sercowego, udaru mózgu, cukrzycy typu 2 czy kamicy żółciowej.

Również psychologowie dostrzegają pozytywne strony odchudzania. Przede wszystkim widoczny jest wzrost samooceny, poczucia atrakcyjności, wiary we własne możliwości oraz ogólny stan zadowolenia. Sugerują również, że chęć osiągnięcia wymienionych wyżej stanów determinuje ludzi do coraz częstszego sięgania po różnego rodzaju preparaty na odchudzanie.

BMI (Body Mass Index) – jak prawidłowo obliczyć prawidłową masę ciała?

BMI jest to wskaźnik masy ciała. Aby dowiedzieć jaka waga jest dla nas optymalna, potrzebne Ci będą dwa przyrządy pomiarowe. Pierwszym z nich jest metr (może to być metr krawiecki czy budowlany). Z jego pomocą dokładnie zmierz swoją wysokość ciała. Stań prosto i bez butów na równej powierzchni, najlepiej przy ścianie i zaznacz punkt równy wysokości czubka Twojej głowy. Zmierz odległość od podłogi do zaznaczonego punkt. No i w ten sposób mamy Twój wzrost. Na potrzeby niniejszego artykułu przyjmijmy, iż jest to 1,70 m. Drugim niezbędnym przedmiotem jest waga. Stań na niej bez butów, najlepiej rano i zupełnie nagi. Przypuśćmy, że Twoja waga wynosi 65 kg.

Teraz skorzystamy ze wzoru, czyli BMI = masa ciała (kg)/[wzrost (m)]2 = 22,5.

Jeśli Twój wynik mieści się w przedziale 19,5 – 24,9, oznacza to, że masz prawidłową masę ciała. Zatem wskaźnik wynoszący 22,5 mówi, że Twoja masa ciała jest prawidłowa. Jeśli BMI mieści się w granicach 25 – 29,9 mówimy wówczas o nadwadze, jeśli w 30 – 34,9 – jest to I stopień otyłości. BMI mieszczące się w przedziale 35 – 39,9 określamy jako II stopień otyłości, natomiast wskaźnik wynoszący więcej niż 40 to otyłość kliniczna..

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *